روابط عمومی

آزاد،آسان و بدون هزینه پل ارتباطی شما خواهد بود

روابط عمومی

آزاد،آسان و بدون هزینه پل ارتباطی شما خواهد بود

تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین وطراحی استراتژی بازاریابی پایه وشالوده برنامه ریزی بازاریابی یک   سازمان میباشد.یک برنامه بازاریابی که بصورت علمی و بر پایه استراتژی مناسب تنظیم شده باشد هسته موفقیت هر کسب و کاربوده وسازمان را به اهداف از پیش تعیین شده میرساند. برنامه بازاریابی باید با توجه به منابع سازمان قابل اجرا بوده و دارای زمان بندی متناسب و شرح وتقسیم بندی دقیق وظایف باشد

 

بطور قطع انجام این امریعنی  نیاز به تخصص و استفاده از علوم وابسته داشته و کاری حساس و دقیق می باشد که آینده یک سازمان را رقم میزند. در این یادداشت سعی شده است تا بطور خلاصه و بر پایه اصول علمی مروری بر نحوه تدوین استراتژی  و تنظیم برنامه بازاریابی صورت گیرد.

تدوین استراتژی بازاریابی برای انواع کالا و خدمات شامل مراحل زیر می باشد:

1-   تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار هدف.

2-   تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار.

3-   تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا.

4-   تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانال های توزیع.

5-   تدوین استراتژی وآمیزه بازاریابی.

 

1- تجزیه و تحلیل و تدوین بازار هدف.

- دموگرافی بازار هدف.

- تفکیک خریدار از مصرف کننده.

- تعیین چرخه خرید.

- افراد تاثیر گذار بر خرید.

- اهمیت کالا برای مصرف کننده.

-  علت احتیاج بازار هدف به کالای ما.

-  ارزش های فراهم شده توسط کالا برای بازار هدف.

-  نحوه خرید از نظر اتفاقی یا برنامه ریزی شده.

-  نظر کلی و برداشت های بازار هدف از کالا.

- آیا کالا تامین کننده نیازها و توقعات بازار هدف می باشد؟

- آیا قادر به حفظ بازار هدف برای مدت طولانی هستیم؟

- آیا قادر به جذب مشتریان رقبا هستیم یا خیر؟

-  اطلاعات بازار هدف در مورد محصول ما به چه میزان می باشد؟

 

 

2- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار.

-  ماهیت بازار از نظر:  اندازه، رشد بازار ، بخش ها ی مختلف بازار، جغرافیای بازار، چرخه حیات کالا

- عوامل رقابتی در بازار شامل:

کیفیت، قیمت، تبلیغات،‌تحقیق و توسعه،‌ خدمات

- روندهای بازار.

- بررسی انواع مختلف تقاضا در بازار:

تقاضای پاسخ داده نشده، تقاضای مخفی، تقاضای منفی، تقاضای بیش از حد و...

-  بررسی نمودار عرضه و تقاضای بازار.

-  شناخت رقبای فعال.

-  شناخت رقبای با القوه.

3- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا.

-  بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصت ها و تهدید ها.

-  بررسی موقعیت کالای سازمان در بازار از نظر:

-  اندازه،‌ سهم بازار، معروفیت، محبوبیت، تاریخچه

-  بررسی تغییرات سهم بازار شرکت های مختلف.

-  بررسی منابع در اختیار سازمان.

-  بررسی روند رشد یا نزول سهم بازار شرکت ها.

-  موانع ورود یا رشد سهم بازار و یا توسعه بازار.

-  اهداف و استراتژی های رقابتی سازمان.

-  اهداف و استراتژی های کوتاه و دراز مدت سازمان.

4- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانال های توزیع.

-  زنجیره انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده.

-  نقش هر یک از دانه های زنجیره خط انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده.

-  میزان گستردگی پخش کالا.

- قدرت و میزان تاثیر گذاری هر یک از عناصر زنجیره توزیع.

-   بررسی میزان منافع توزیع کنندگان.

- بررسی کیفیت کار توزیع کنندگان.

- بررسی روابط مالی رقبا با توزیع کنندگان.

- بررسی سیاست های تشویقی رقبا در مورد توزیع کنندگان.

5- تدوین استراتژی و آمیزه بازاریابی

-  کالا

-  قیمت

-  توزیع

- ارتباط یکپارچه بازاریابی

برنامه ارتباطات یکپارچه  بازاریابی

 جهت ارتباط با مشتریان- مصرف کنندگان نهایی و شناساندن محصولات از ارتباطات یکپارچه بازاریابی به شرح زیر استفاده می شود.

هدف برنامه:

  افزایش سطح آگاهی بازار هدف ، ایجاد انگیزه و تحریک جهت بوجود آمدن حرکت و انجام خرید بار اول یا خرید امتحانی.

مقدمه علمی:

موفقیت هر گونه فعالیت تولیدی به 4 عامل کالا، قیمت، توزیع، ترویج، بستگی دارد. وظیفه مدیران بازاریابی برنامه ریزی و اجرای فعالیت های بخش ترویج و گسترش با تکیه بر آخرین روش ها و دستاوردهای علمی و اجرای آن ها می باشد. بدیهی است وظیفه و هدف اصلی این فعالیت ها اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط با بازار هدف می باشد و زمانی این بخش مفید فایده خواهد بود که:

- کالا دارای کیفیت، بسته بندی و شرایط مورد پسند بازار هدف باشد.

-  قیمت کالابا ماهیت کالا هماهنگ باشد.

- توزیع مناسب و شبکه پخش کالا کار آمد باشد.

استاندارد سازی برنامه:

این برنامه تحت استاندارد بین المللی تهیه شده و لذا باید دارای سه خصوصیت زیر باشد:

1-   تنظیم بر پایه اطلاعات علمی و مطالعات بازار.

2- تقسیم به مقاطع زمانی با قابلیت اندازه گیری نتایج.

3- زیر نظر داشتن اوضاع کلی، محیط و خصوصا رقبای داخلی و خارجی جهت انجام تغییرات لازم.

اجرای برنامه

برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل اجزای زیر می باشد.

1-   تبلیغات

2-   روابط عمومی

3-   ارتقاء فروش

4-   بازاریابی مستقیم

5-   فروش های مستقیم

 تبلیغات:

ایجاد آگاهی در بازار هدف با استفاده رسانه های ارتباط جمعی طی مراحل زیر :

الف: شناسایی بازار هدف

ب: خلق و ساخت پیام مناسب

ج: برنامه ریزی رسانه ها وبودجه بندی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد